lördag 27 oktober 2012

En grisdag

Imorse 06.20 hämtade Karin och Hugo upp mig och Ester för att sedan åkte vi och hämtade Liv och Sashi för att därefter styra kosan mot Mamima.
Ca 09.15 svänger vi in på Mamima där de andra redan är i gång. När vi kliver ur bilen hör vi hur Leo jobbar på bra med vildsvinen i Utsikten, vilket gjorde hans husse mycket stolt! Fylla i lite papper och sedan var det dags för Ester. Första släppet var i Ravinen och hon söker iväg lite kort men träffar på grisarna fort. Dom ligger under en gran ca 10 m ifrån mig och är ganska nyvakna vilket gör att Ester får jobba på en stund med närheten till mig. När hon driver iväg dem jobbar hon på bra med ett bra avstånd men bryter efter ca en minut för att kolla av med husse. Skickar iväg henne igen och hon hittar dem snabbt och driver ca en minut innan hon kommer tillbaka. Detta upprepas flera gånger och jag är jättenöjd med hennes arbete när hon har kontakt och söket men skulle vilja att hon jobbar längre stund innan hon bryter.
När vi är klara kommer jag överens med Carro, instruktören, att Ester ska få nästa släpp i Utsikten där det verkar vara mer fart på grisarna. Men först så följer jag med Liv och Sashi in i Sumpen där Sashi med lite hjälp hittar grisarna. Då Sashi är en snäll hund så vill hon helst fram och hälsa på grisarna och inte skälla ut dem. För att försöka få igång Sashi att skälla så tar vi med Ester och Sashi till Göran Persson och Anitra Steen som är ett par grisar som är tamare och bor i ett litet hägn. Ester vet ju vad som ska göras och skäller ut Göran Persson. Sashi vill helst krypa in genom staket för att hälsa ordentligt på honom.
Lite fika och snack med de andra och får höra hur bra det gått för dem innan det är dags för Esters andra släpp. In i Utsikten och leta gris. Efter ca 30 minuter har vi fortfarande inte hittat dem och er upp och gör över till Ravinen igen för att hon ska få avsluta med lyckanden. Upprepar samma arbete som vid första släppet men när jag ska försöka kalla av henne vid slutet så jobbar hon vidare. Bra och dåligt. Bra med att hon ligger i längre, dåligt för den där perfekta inkallningen…
Karin släpper sedan in Hugo för att han bara ska få jobba av sig det sista i Ravinen. Härligt att höra honom på några sekunder få till ett ståndskall, med vissa små gångskall, så håller han dem i en kvart innan Karin ska gå in och kalla ut Hugo. Hon ger upp efter ca 10 minuter och kommer ut. Om vi ska få åka hem idag så är det bara för mig att gå in och kalla in honom. Efter ca 10 minuter åker vi iväg från Mamima för den här gången men jag tror vi kommer tillbaka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar