söndag 21 oktober 2012

Vilket jubileum!

Oj vad kul det har varit i helgen! Jag ska försöka sammanfatta alla härliga intryck och nya trevliga, roliga, charmiga och galna bekantskaper!

I lördags morse hämtade Karin upp mig (bara lite försenad) och sen hämtade vi upp Yvonne påvägen till hotellet vid Arlanda stad där Borderterriersällskapets 50-års jubileumskonferens skulle hållas.

Redan när vi kommer till receptionen och ska checka-in så träffar vi gamla bekanta. Vi får rummet direkt och som den duktiga kennel-pojke jag är så parkerar jag bilen och bär upp väskorna till rummet.

En förmiddagsfika med fler gamla bekanta hinner vi med innan det är dags att ta plats i föreläsningssalen och de inledande föredragen med en återblick på de första 50 åren i borderterrriersällskapets historia. Väldigt roligt och intressant att höra Carl-Gunnar Stafberg och Håkan Axén berätta om och visa bilder om hur det var på den gamla tiden.

Vid lunchen träffar jag Ewa Vrang som är Benji (Gluntens Argus) som jag passade en del när jag pluggade i Umeå. Efter lunchen var det ett föredrag av Tomas Larsson om borderterriens grytjakts historia i Sverige. Återigen intressant och många härliga bilder från 70-talet.

Sen börjar Ronnie Erving sitt föredrag om borderterrierns ursprung och historia. Hur häftigt och intressant det var att få lyssna kan jag inte riktigt beskriva! I konferenslokalen finns även bilder, porträtt, tavlor, priser, gamla utställningskataloger, BTB, mm i en härlig bland som en utställning. Helt underbart att få ta del av all denna fantastiska historia!

Detta avslutar lördagens föredrag och vi drar oss tillbaka till rummet för att göra oss iordning inför kvällens jubileumsmiddag. Middagen börjar med lite mingel och en dragspels spelandes trudadur...

Tillbords hamnar jag med några gamla vänner, några bekanta och några nya bekanta. Stämningen är hög, det hålls tal och sjungs under middagen. Efter efterrätten är det dags för en introtävling med trubaduren. Vi är helt övertygade om att vårt bord är förutbestämt av domaren att vi inte skulle vinna... Men trots den uppgjorda tävlingen blir det mycket musik och även dans. Efter en viss tvekan kommer även jag igång med dansandet, vilekt visar sig var både kul och härligt!

Festen fortsätter uppe på några av rummen och klockan hinner bli ganska mycket igen innan jag kommer i sängen. Efter några timmars sömn är det dags för en lång, härlig hotellfrukost. Fast det var väldigt få uppe...

Söndagens föredrag börjar med Ronnie Irving går igenom rasstandarden och beskriver den tydligt med hjälp av bilder på olika hundar. Det avslutas med att han går igenom två hundar på plats och beskriver de hundarna, mycket intressant! Även Carl-Gunnar går igenom två hundar och beskriver vad och hur han ser på dem.

Under lunchen blir det ett härligt samtal med nya vänner. Därefter är det en sammanfattning av helgen innan det är dags för avslutnings kaffe och tårta.

En helt underbar helg med många nya vänner och återseendet av gamla vänner som alla är lika, eller mer, hundtokiga än jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar